کد مطلب:234328 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:144

از چه پرهیز کنیم
و یتقی فیه اكل البصل و الثوم و الحامض

در فصل بهار باید از خوردن پیاز و سیر و ترشی پرهیز كرد.

ظاهرا مقصود از كلمه ی حامض مطلق به ترشی نیست بلكه مراد سركه است زیرا ترشیهای دیگر بمقداری كه قابل توجه باشد در دسترس مردم آن عصر نبوده علاوه اطلاقات عبارات عربی این حدس را تقویت میكند معذالك ممكن است مراد مطلق ترشیها باشد با توجه باینكه میوه های اول فصل بهار غالبا كال و نارس و تلخ و ترش میباشد اثبات زیان مصرف آنها محتاج بدلایل زیاد نیست.

در این فصل از خوردن بیشتر ترشیها باید پرهیز كرد زیرا خوردن سركه خصوص میوه های نارس قلب را ضعیف میگرداند و خونرا رقیق كرده به هیجان میآورد از طرفی مقتضای فصل بهار نیز آنست كه خون زیاد شود و به هیجان بیاید و معلوم است كه ضعف دستگاه قلب و هیجان خون با هم مناسبتی ندارند بسا موجبات سكته قلبی را فراهم خواهد آورد. در فصل بهار پیاز و سیر نیز نباید خورد زیرا از جمله خواص این دو میوه گیاهی آنست كه فشار خون را پائین میآورد و معلومست كه با هیجان خون بهیچ وجه صلاحیت ندارد.

از خواص دیگر سیر و پیاز آن است كه هر دو منوم هستند و خواب را زیاد میكنند و اقتضای فصل بهار و هوای آن نیز همین است بنابرین مصرف این دو میوه خواب را بیشتر از حد لزوم زیاد كرده و موجب



[ صفحه 125]



بی نظمی و اختلال میگردد.

از خواص دیگر این دو، تحریك قوه باه و شهوت است. این خاصیت در خود فصل وجنبش خون نیز هست و با خوردن سیر و پیاز زیادتر از حد صلاح غریزه جنسی بجنبش میآید دیگر آنكه سیر و پیاز بلغم را كم می كند و خود فصل نیز مقتضی كم شدن بلغم است.

بنابراین خوردن آن اخلاط اربعه را بیش از حد كاهش داده و بدن را آماده بیماریها میگرداند.



[ صفحه 126]